Coop Eesti Keskühistu juhatuse esimees Jaanus Vihand
Coop Eesti Keskühistu juhatuse esimees Jaanus Vihand

Jaanus Vihand: Las need palgad tõusevad

20.07.2018 Uudised

Palgatõusu pole pidurdada võimalik ega ka vajalik.

Eesti õnn ja õnnetus on lähedus Põhjamaadele. Varem on see meile andnud investeeringute, turismi, turgude ja ka mentaliteedi asjus eeliseid, mida näiteks Lätil ja Leedul pole olnud.

Teisalt aga tekitab naabrite suur palk ja kallis hind suurt survet ka Eestis. Nii nagu kasvavad pidurdamatult meie palgad, jätkavad kasvamist ka hinnad, kuni jõuavad järele või (väikese majanduse tõttu) isegi mööduvad Põhjamaadest.

Oluline on majandust mitte ülemäära keeldude, käskude ja seadustega piirata ega liigselt maksudega mängida. Vastasel juhul võib juhtuda, et suur palgatõus ei konverteerugi elukvaliteedi tõusuks. Minister, ametnik või erakond ei ole võimeline majandust paremini juhtima kui kõik meie inimesed kokku ehk turg ise.

Loodusseadused kehtivad

Loodusseadused kehtivad ka majanduses. Reegel “Kohane, arene või sure” on korduvalt kinnitust leidnud igas maailma otsas nii suurte kui ka väikesete ettevõtete seas. Ellu ei jää lihtsalt tugevaimad, suurimad või rikkaimad, ellu jäävad kõige paindlikumad ja kohanemisvõimelisemad.

Ellu jäävad need, kes suudavad muutunud majandusoludes luua eeldusi arenguks vajalikuks efektiivsuseks ja tootlikkuse kasvuks. Palgatõusu vastu võitlejad satuvad paratamatult samasse rivisse varasemate orjanduse kaotamise vastu võitlejate ning 19. sajandi masinapurustajatega, kes ei tahtnud majanduse paratamatute struktuursete muudatustega nõus olla.

Tegelikult on palgatõusu trend väga hea, vääriliselt tasustatud töötaja on motiveeritum ja seetõttu ka tootlikum. Iga töötav inimene Eestis peaks sõltumata ametikohast saama töötasu, mis võimaldab tal inimväärselt ära elada.

Riigi roll

Palgatõusust rääkides tuuakse ühe probleemina tihti välja riigisektori juhtroll. Ka siin ei ole mul kriitikutele häid uudiseid. Kui tahame edukat ja turvalist riiki, siis meie õpetajate, päästjate, politseinike ja kaitseväelaste palgad peavad kasvama veelgi kiiremini. Riigipalgaliste puhul tuleks aga selget vahet teha eelnimetatud tööperede ja ametnike vahel. On selge, et ametnikegi palgad kasvavad edaspidi kiiresti.

Raportite järgi küündis Eesti ametnike keskmine palk mullu 60-68 protsendini OECD 36 liikmesriigi keskmisest. Nii nagu meie võrdluses Põhjamaadega, on ka see näitaja selge indikatsioon, et riigipalgaliste töötasude kasv jätkub, kuni jõuame vähemalt keskmiseni.

Iseenesest pole siingi midagi halba - suurema töötasuga ametnikudki on loodetavasti usinamad ja nutikamad, ning tahaks uskuda, et seetõttu ei vaja me tulevikus nii palju bürokraate, kes oma tööpäevi uute regulatsioonide väljamõtlemisega täidavad. Sest teine asi, mida seesama OECD raport näitab, on see, et Eestis on riigipalgaliste inimeste osakaal kogu tööjõust teiste riikide keskmisega võrreldes kolmandiku võrra suurem ja vastupidiselt enamiku teiste riikide trendile on meil see suhtarv kasvav.

Kuigi ka avaliku teenistuse 2017 aruanne ütleb samuti, et “trendi arvestades tuleks valitsussektorit vähendada vähemalt 3000 töötaja võrra aastani 2022”, suunavad ametnikud jutud riigiaparaadi vähendamisest reeglina tupikusse, hakates rääkima politseinike ja päästjate arvu vähendamisest. Samas on igale väljaspool ametnike endi armeed seisvale inimesele selge, et keskenduma peaks ennekõike ministeeriumide ja muude ametiasutuste ametnike ja ka ministrite ning nende abiliste arvu vähendamisele.

Tasub arvutada

Näiteks meie topeltministritega ministeeriumides on lisaks ministeeriumi kümnetele muudele nõunikele igal ministril kõrval ka kaks-kolm personaalset nõunikku, kes kõik vajavad lisaks palgale ka töökohta, töövahendeid, koolitusi jms. Ühe sellise ministri ja tema kaaskonna ülalpidamiseks kuluvad igal kuul ära umbes 50-60 keskmist töötasu saava töötaja kõik tööjõumaksud. Kui iga ametipositsioon ministeeriumides niimoodi läbi kaaluda, leiaks küllalt kokkuhoiukohti, mille kogutulem võiks olla vägagi märkimisväärne.

Töötasude kasv saab jätkusuutlikult toimuda ikkagi vaid siis, kui majandus areneb. Kui ettevõtete ja majapidamiste finantsseisund paraneb isegi pärast suurenenud makse, on see OK. Kui maksud lähevad õigesse kohta - loe: haridus, turvalisus, riigikaitse, infrastruktuur - on ka see OK.

Kui aga kõrgemate maksude eest tegeletakse bürokraatiamasina ja halduskoormuse suurendamise ning turumoonutuste tekitamisega, siis see ei ole kindlasti OK.

Ja kindlasti ei ole OK ka see, kui riigi majandusele sadu miljoneid eurosid teadlikult kahju teinud isikud pääsevad vastutusest ja toimetavad vastutavast rollist vaikselt taandununa business as usual võtmes rahulikult edasi.

Artikkel ilmus Äripäeva arvamusrubriigis 20. juulil 2018.