Coop investeeris keerulisele ajale vaatamata oma toidutootmisse üle miljoni euro
15.11.2025
Coop Kokkade peakokk Märt Metsallik tutvustas Coopi toidutootmise viimaste aastate uuenduskuuri. 5. novembril ka meediale. Foto: Vallo Kruuser
Eesti suurim jaekett Coop on viimastel aastatel toonud oma toidutootmise kaudu turule hulga uusi tooteid, uuendanud Coop Kokkade brändi, pakendeid, tootmisvõimalusi ja e-poodi, investeerides kokku enam kui miljon eurot. Uuenduskuuri on juhtinud tunnustatud tippkokk Märt Metsallik.
Viimased kolm aastat Eesti suurima jaeketi toidutootmist juhtinud Reliia Käro ja 2,5 aastat peakokana tegutsenud tippkokk Märt Metsallik on veendunud, et kui Coop on esindatud igas Eestimaa nurgas, peab ka nende tootevalik kõnetama erinevaid maitseid ja vanusegruppe.
Ligi 30 aastat tagasi, 1995. aasta detsembris alguse saanud Coopi toidutootmine on uute juhtide käe all läbinud viimase kolme aasta jooksul põhjaliku uuenduskuuri, mis hõlmab nii uuendatud sortimenti, pakendeid kui ka tootmisruume. Sel aastal sai uue lihtsa ja julge värvilahenduse ka toidutootmise bränd, kus võtmesõnadeks on värvid ja värskus. Suvel valmis Coop Kokkade uus e-pood, mille kaudu on võimalik tellida peolauatooteid 2-päevase etteteatamisega ligi 320 Coopi kauplusse üle Eesti.
Need investeeringud on Coopi keskset toidutootmist haldavale Coop Eesti Keskühistule läinud maksma kokku üle miljoni euro. Majanduslikult keerulisel ajal ette võetud uuenduste eesmärk on tugevdada oma rolli valmistoidu turul ning vastata paremini Eesti inimeste ootustele.
Rõhk tasakaalul traditsioonide ja uuendusmeelsuse vahel
Coop Kokkade peakokk Märt Metsallik märkis, et Coop Kokkade uuenenud tootevalik lähtub kindlatest põhimõtetest, milles järeleandmisi ei tehta. „Coop Kokkade filosoofia tugineb traditsioonide ja uuendusmeelsuse tasakaalul, kohaliku tooraine väärtustamisel ja selle eelistamisel ning soovil pakkuda alati kvaliteetset, puhast toitu. Nii põimuvad uutes toodetes Eesti toidutraditsioonid kaasaegsete lisanditega, luues mitmekülgse maitseelamuse,“ rääkis ta.
Esimesed uue peakoka, endise Põhjaka omaniku ja tippkoka käe all valminud tooted jõudsid Coopi kauplustesse müügile kaks aastat tagasi, 2023. aasta novembri alguses. Nende seas olid rebitud lihaga salat ja leivakesed, rebitud liha, friteeritud kanatiivad erinevate kastmetega ja marjakoogid. Hiljem on Coop Kokkade sortimenti lisandunud burgerid ja võileivad, poke-kausid ja kokteilsalatid. Viimastel kuudel on uuenenud oluliselt ka peolauatoodete valik, juurde on tulnud juba palju populaarsust saavutanud 900-grammine maasikatort.
Metsalliku sõnul on Coop Kokkade sortimendis jätkuvalt ka klassikalisi lemmikuid, mille algupäraseid retsepte ei ole muudetud. Nende hulgas on näiteks küüslaugu-peedisalat, coleslaw salat, ühepajatoit ja singirullid. „Need on ajatud road, mille maitset inimesed hästi tunnevad ja hindavad,“ põhjendas Coop Kokkade peakokk, miks need retseptid on muutmata jäetud. Märt Metsallikul on lihtne toiduvalmistamise filosoofia, mille järgi ta on enam kui 20 aasta jooksul retsepte loonud. Selle on ta kandnud edasi ka Coop Kokkadesse.
„Iga toit, mille valmistan, peab omama eesmärki. Minu loomingut iseloomustavad selgus ja lihtsus ning tasakaalus maitsed,“ tutvustas ta enda käekirja. Coop Kokkade peakoka hinnangul on inimese toidumeel tihti seotud lapsepõlvemälestustega. „Teekond maitsetemaailmas saab alguse lapsepõlvest ja saadab inimest kogu elu. Uut tootesortimenti luues lähtusin samuti ühest oma suurimast eesmärgist – täita suu maitsetega,“ kirjeldas ta, millest on ka Coopi toidutootmise sortimendi uuendamine lähtunud.
Viinud ellu strateegilist eesmärki
Coop Kokkade tootmisüksuse juhi Reliia Käro sõnul seadis ettevõte kolm aastat tagasi fookusesse eestimaise toidutootmise arendamise, olles üks suurimaid panustajaid kohalikku toidukultuuri. „Brändi muutused hõlmavad nii tootesortimendi laiendamist, pakendite ja etikettide uuendamist kui ka üldise visuaali parandamist. Samuti valmis uus e-pood, et klientidel oleks lihtsam tuttavaid maitseid mugavalt koju tellida,“ sõnas ta.
Käro sõnul on rebrändingu käigus pööratud tähelepanu ka toodete selgemale eristamisele ja keskkonnahoiule. „Igal tootegrupil on oma värvikategooria, mis aitab klientidel riiulil valikut kiiremini teha – näiteks tähistavad lillad etiketid peolauatooteid,“ selgitas ta. „Pakendite välja vahetamisel arvestasime ka nende sobivust riiulitele ning kasutasime keskkonnasõbralikumaid, ümbertöödeldavaid materjale. Oluline oli luua süsteem, mis oleks nii visuaalselt selge kui ka vastutustundlik.“
Coop Kokkade tooted valmivad Tartus, kus on ka uuendatud tootmisruumid. „See on strateegiline otsus – oleme osa kogukonnast ja toetame kohalikke inimesi,“ rõhutas Käro, viidates kogu Coopi grupi strateegilistele eesmärkidele. „Lisaks on palju tööd tehtud selle nimel, et toota läbimõeldumalt ja vältida ületootmist. Me valmistame tooteid tegelikule nõudlusele vastavalt, et vähendada toiduraiskamist,“ ütles Coop Kokkade juht.
Coop Kokad on osa Eesti suurimast jaeketist Coopist, kus töötab kokku ligi 6000 inimest. Coop Kokkade tootmisüksus annab tööd ligi 130 inimesele, sealhulgas 30-40 kokale ja kokaabile. Coop Kokkade nime kannab toidutootmine alates 2019. aastast. Selle sortimendis on praegu ligi 200 pakendatud valmistoitu ja üle 60 teenindusleti toote. Enamus tooteid on läbinud viimastel aastatel ka uuenduskuuri.


